Zoek een gezondheidstherapeut bij u in de buurt.
Home
Hulpverlening
Voorstelling BBNa
Voeding
Pijlers van de gezondheid
Gezondheidszorg
Patiënteninformatie
Gezondheidstherapeut
Dienstverlening
Therapieën
Zelfzorg
Gezondheidsklachten
Nieuwsbrief

Voeding

De bevolking wordt door de voedingsindustrie
massaal verleid, misleid en emotioneel uitgebuit!

Misleidende reclame

Gelukkig wordt er tegenwoordig door de reguliere voedingsleer een verband gelegd tussen voeding en gezondheid. Dat neemt echter niet weg dat er ontzettend veel misverstanden bestaan rond gezonde voeding. Voedingsproducenten proberen hun producten te verkopen met allerlei gezondheidsclaims. Wie de reclame volgt krijgt de indruk dat voeding haast geneesmiddelen zijn geworden. Consumentenverenigingen hekelen al deze zinloze en misleidende gezondheidsclaims. Gelukkig zijn er talrijke studies die dit bevestigen.

De huidige voeding, die in warenhuizen wordt aangeboden, is ronduit slecht en ziekmakend. Het is niet vreemd dat in wetenschappelijke en medische middens regelmatig aan de alarmbel wordt getrokken. Recent onderzoek toont aan dat steeds meer kleuters en jonge kinderen ondervoed geraken. De gezondheid van veel jongeren, maar ook van volwassenen is verontrustend. De vatbaarheid voor allerlei ziekten neemt toe. We hoeven maar om ons heen te kijken om een beeld te krijgen van de vreselijke, slechte voeding die dagelijks gegeten wordt.

We zijn wat we eten!

Het verband tussen voeding en gezondheid is meer dan duidelijk en werd al door Hippocrates in de vijfde eeuw voor Christus gelegd. We zijn wat we eten. Het doel van de voeding is energie aan het lichaam leveren in de vorm van voedingsstoffen en hulpstoffen. Tot de voedingsstoffen rekent men eiwit, vet en koolhydraat. Tot de hulpstoffen behoren vitaminen, mineralen, ballaststoffen zoals ruwe vezels, water en nog een groot aantal stoffen zoals natuurlijke smaakstoffen, kleurstoffen enz. Alleen de voedingsstoffen leveren de nodige calorieën.

Een voedingsmiddel dat we eten wordt via het spijsverteringsstelsel verkleind en langzaam verteerd. Verteren wil zeggen dat de voedingsstoffen en hulpstoffen uit het voedingsmiddel worden gehaald die tijdens de stofwisseling in energie worden omgezet. Het lijkt allemaal zo vanzelfsprekend en toch zit het flink fout met onze voeding. De moderne Westerse mens eet nauwelijks nog voedingsmiddelen, hij eet overwegend voedingsproducten. Dit zijn landbouwgewassen die in de fabriek industrieel verwerkt worden met toevoeging van voedingsadditieven of allerlei hulpmiddelen. Als gebruiker kan men zich nauwelijks voorstellen dat er zoveel stoffen worden toegevoegd. Ze zijn misschien niet schadelijk, maar ons lichaam kent ze niet en ze hebben geen enkel nut voor onze gezondheid.

Omdat deze producten een lange termijn houdbaar en eetbaar moeten blijven en er min of meer aantrekkelijk moeten blijven uitzien is het toevoegen van zoveel stoffen noodzakelijk. Voedingsproducten worden geleverd in blikjes, bokaaltjes, potjes, pakjes, zakjes en noem maar op. De consument blijft er niet bij stilstaan dat alles wat in zijn kar ligt weinig met gezonde voeding heeft te maken. Ze worden terecht hongerstillers genoemd.

Voedingsstoffen

De voedingsindustrie pronkt met het enorme aanbod van voedingsproducten en de vele praktische voordelen die er aan verbonden zijn. In hun reclamefilmpjes vertrekken ze vanuit verse voedingsmiddelen die plots verdwijnen in de bekende verpakkingen zonder te spreken over de bewerking en het toevoegen van additieven. Om het onderscheid tussen verse voedingsmiddelen en voedingsproducten te doen vervagen wordt alle aandacht op de inhoudsstoffen gericht. In een vers voedingsmiddel zit eiwit, vet en koolhydraat, maar dat vindt men ook terug in blikjes en pakjes. Het staat trouwens allemaal op het etiket vermeld. De consument ziet geen verschil tussen verse en een bokaaltje worteltjes. De fabrikant voegt er extra vitaminen en mineralen aan toe en daardoor wekken ze de indruk dat er geen verschil is. Nochtans is het verschil enorm groot.

De toegevoegde vitaminen zijn ‘vervangvitaminen’ of imitaties. Het zijn dode stoffen die in de fabriek volgens dezelfde chemische formule worden bereid. Hun werking is niet eens aangetoond. Mineralen die in de voedingsindustrie worden gebruikt zijn geïsoleerde en daardoor inactieve mineralen. Vermijd voedingsproducten die met vitaminen en mineralen verrijkt zijn. Deze toevoeging is alleen een verkoopargument. Wij eten geen voedingsstoffen, wij eten voedingsmiddelen die de nodige voedingsstoffen leveren. Een voedingsmiddel is een levend organisme met levenskracht. De kwaliteit van de voedingsstoffen is afhankelijk van de kwaliteit van het voedingsmiddel. Voedingsproducten zijn verwerkte voedingsmiddelen met een zwaar beschadigde levenskracht en zijn bijgevolg minderwaardig. De voedingsstoffen en hulpstoffen zijn door de verwerking en de lange tijdsduur dat ze in de winkel liggen van lage kwaliteit.

Men kan zich nauwelijks voorstellen wat zich achter de muren van de voedingsfabrieken afspeelt. Het aantal toegevoegde stoffen, dat geen enkele voedingswaarde heeft, dient alleen om het industrieel proces mogelijk te maken. Gelukkig is er een luid protest te horen en worden er haast dagelijks berichten gepubliceerd over de gevaren die achter aantrekkelijke, maar ongezonde voedingsproducten schuilen. Aan de ene kant zien we hoe mensen alles dat wordt aangeboden klakkeloos eten en aan de andere kant wordt de groep van bewuste consumenten steeds groter.

Toptips

  • Laat een groot deel van uw voeding bestaan uit verse voedingsmiddelen, ook al bereidt u ze in de keuken.
  • Beperk de hoeveelheid voedingsproducten en laat u niet verleiden door gemakzucht. Gezondheid is niet te koop, daar moet u zelf iets voor over hebben.
  • Eet dagelijks fruit en groenten. Eet een deel van uw groenten rauw, bereidt ze met veel liefde en toewijding. Laat ‘geen dag zonder fruit’ uw leuze zijn.
  • Maak uw gerechten aantrekkelijk door het gebruik van kruiden.
  • Eet gevarieerd en houdt rekening met de seizoenen. De voedingsmiddelen zijn op hun best tijdens hun eigen seizoen en zijn dan spotgoedkoop.
  • Zorg voor voldoende plantaardig vet en vermijdt zoveel mogelijk dierlijke vetten. Als u weinig of geen vlees eet krijgt u nauwelijks verzadigde vetzuren binnen. Vet uit melk en melkproducten wordt gerekend tot het vloeibare vet en is niet echt schadelijk.
  • Wees matig met eiwitrijke voeding zoals vlees, kaas of peulvruchten. Eiwit is  moeilijk verteerbaar en werkt verzuring in de hand. Dat is niet goed voor hart en vaten, reumatische aandoeningen, nierziekten en vele andere klachten.
  • Wees matig in het gebruik van vlees. Kijk naar de vegetariërs die nooit vlees of vis eten en zeer gezond zijn. Wees matig met het eten van vis, zeker in het binnenland, want daar is geen verse vis verkrijgbaar.
  • Noten, zaden en pitten zijn bijzonder rijk aan vitaminen en mineralen. Ze zijn rijk aan calcium en onverzadigd plantaardig vet van hoge kwaliteit en een hoogwaardig eiwit.

Genotsmiddelen

Er is niets tegen matig of occasioneel gebruik van genotsmiddelen, maar tegenwoordig worden er gezondheidsclaims gelegd op genotsmiddelen. Ze worden aanbevolen als extra gezond en er worden zelfs genezende eigenschappen aan toegeschreven. Wijn, koffie, groene en zwarte thee, chocolade, koekjes enz. zijn nooit gezond. Bij matig gebruik zijn al deze genotsmiddelen niet gevaarlijk. Laat u niet langer uitbuiten door de onverantwoorde informatie en reclame over dergelijke producten.  

Waarschuwing

  • Het is een fabeltje dat zwarte chocolade gezond zou zijn. Chocolade is zeer rijk aan oxaalzuur dat een binding aangaat met calcium en magnesium en daardoor botontkalking en osteoporose in de hand werkt.
  • Zwarte chocolade bevat cafeïne. Een reep zwarte chocolade bevat 50 mg cafeïne, dat is meer dan een glas cola. Cafeïne verhoogt de bloeddruk en het hartritme, men wordt er onrustig van en verstoort het slaapritme.
  • Zwarte chocolade bevat xanthinederivaten zoals theophilline en theobromine, deze zijn sterk verwant aan cafeïne. Hierdoor wordt de werking van de cafeïne nog verhoogd.
  • Zwarte chocolade is geen seksueel stimulerend middel, zoals soms wordt beweerd. Het is dus geen liefdesdrug.
  • Cacao heeft eerder een bittere smaak, maar door toevoeging van suiker wordt de smaak zoet. Chocolade bevat veel suiker, tot 54%, werkt belastend op de lever en bemoeilijkt de stoelgang. Bovendien werkt het verslavend.

Toptips

  • Vraag objectieve voedingsinformatie aan uw gezondheidstherapeut. Door hun opleiding zijn al onze gezondheidstherapeuten goed vertrouwd met de voedingsleer.
  • Tijdens de opleiding aan de Europese Academie wordt uitzonderlijk veel aandacht besteed aan voedingsleer, voedingsadviezen, voedingstherapie en gastro-intestinale therapieën.
  • De gezondheidstherapeut zal altijd naar uw voedingspatroon vragen en waar nodig in goed overleg bijsturen.

Voor meer voedingstips, surf naar natuur-en-gezondheid.skynetblogs.be

  © 2017 - BBNa. Alle rechten voorbehouden.
v. 0.3